Plecy

Konkurs na grę ortograficzną – podsumowanie

 GRY PLANSZOWE GÓRĄ 

Czy to możliwie, że w dobie gier komputerowych powtórnie zakrólowały gry planszowe? Odpowiedź jest twierdząca i jakże nas to cieszy. Również Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 na Bemowie przyczyniła się do powtórnego zainteresowania takimi grami. Stało się to za sprawą Konkursu na grę ortograficzną zorganizowaną dla szkół II -VIII, w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: Przełamujemy bariery! Po raz pierwszy zamieniliśmy dyktando ortograficzne na pomysł wykonania ortograficznej gry planszowej. W sytuacji dużego chaosu informacyjnego i wszechobecnego stresu, chcieliśmy zaproponować dzieciom i młodzieży coś co pobudzi ich kreatywność, dowartościuje i wzmocni w poczuciu sprawstwa. Eksperyment nie tylko się udał, ale i przerósł nasze oczekiwania. 

Co to były za emocje, gdy Jury w składzie: pani Ewa Jędral , pani Anna Magdziak, pani Agnieszka Śmietańska, pani Monika Chodorowska oceniało prace nadesłane z bemowskich szkół? Rozterek i zachwytów było co niemiara. Na początku mieliśmy problem, gdzie rozlokować ponad 70 gier. Za moment pojawił się następny — które mają wygrać, które wyróżnić skoro jest tak dużo świetnych pomysłów. W końcu byłyśmy zmuszone wezwać posiłki w osobie pani Oli Wysockiej, pani Beaty Myśliwiec, pani Joanny Szustkiewicz, pani Justyny Matusz i pani Anny Czerwiec. Wpadłyśmy na pomysł, że każda osoba oceniająca wytypuje gry spełniające wszystkie kryteria regulaminowe. Po długich naradach udało się dojść do porozumienia i wybrać najlepsze. To, co cieszyło Jury podczas jego pracy, to widoczne, już na pierwszy rzut oka, zaangażowanie w tworzenie gier zarówno dzieci i młodzieży, jak i nauczycieli i rodziców; oryginalne pomysły, a także korzystanie z doświadczenia innych twórców gier. Jury nie miało wątpliwości, że autorzy musieli poświęcić wiele czasu na wykonanie poszczególnych elementów gier. Komisja była urzeczona estetyką, prostotą, a także różnorodnością prac. Trafiały się prawdziwe królowe gier jak i warte wyróżnienia. Stworzono je indywidualnie lub grupowo. Układając gry, dzieci i młodzież nie zapomniała o ochronie środowiska. Wykorzystywali do ich zrobienia pudełka po pizzie, butach i inne gadżety, które zgromadzili przez lata w domu. 

Gry planszowe towarzyszą człowiekowi od tysiącleci. Grają w nie ludzie bez względu na to, skąd pochodzą, jaki mają status społeczny czy ile mają lat. 

Kadra Poradni organizująca konkurs była pod wielkim wrażeniem poważnego potraktowania tematu. Zna bowiem korzyści wynikające z grania w gry planszowe. Warto je przypomnieć: 

– okazja do wspólnego spędzania czasu, dobrej zabawy; 

– redukcja stresu; 

– usprawnianie pamięci; 

– nauka logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i wyciągania wniosków; 

– rozwijanie wyobraźni; 

– wyrabianie zręczności; 

rozwijanie kompetencji słuchowo-językowych, matematycznych, motorycznych, wzrokowo przestrzennych, emocjonalnych; 

– budowanie nowych schematów percepcyjnych poza utartymi ścieżkami myślowymi; 

– nauka ortografii; 

– wzbogacanie wiedzy z różnych dziedzin; 

– usprawnianie refleksu; 

– nauka radzenia sobie z konkurencją; 

– wspaniała okazja do nauki koncentracji; 

– podnoszenie samooceny itd. 

Gry rozwijają zdolności organizacyjne, uczą współpracy, doskonalą umiejętność czekania na swoją kolej i zasad fair play. Dzięki grom dzieci uczą się planowania oraz strategii działania różnego typu, a także  odciągają od ekranów telefonów, komputerów czy telewizora. 

Wydaje się, że korzyści grania w gry planszowe nie ma końca. Każdy mógłby jeszcze coś dodać od siebie. Jestem przekonana, iż grając w gry planszowe, w sposób znaczący wpływamy na rozwój młodego pokolenia rozbudzając w nim drzemiący potencjał – zainteresowania i zdolności, ucząc współdziałania, doskonaląc różne umiejętności. 

W konkursie na Grę Ortograficzną wzięło udział 133 uczestników i następujące szkoły: Szkoła Podstawowa nr 82, 301, 306, 316, 321, 363, 341, 350, 357, 363, STO. Odbyła się uroczystość na której Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 20, pani Katarzyna Olobry-Księżak, uhonorowała dyplomami i nagrodami uczniów pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca. Były też wyróżnienia. Dyplomy za uczestnictwo i zaangażowanie w projekt otrzymali wszyscy uczestnicy. Złożono też podziękowania dla nauczycieli i rodziców, którzy wspierali naszych twórców. Szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego postarała się umilić czas zebranym i przygotowała słodkie upominki. Znalazło się też miejsce na zagadki dyslektyczne przygotowane przez pedagog Poradni panią Agnieszkę Śmietańską. Dużo było przy tym śmiechu i zabawy. 

Ale to nie koniec. Stworzone ciężką pracą gry nie zostaną zapomniane i nie pokryją się kurzem leżąc na półkach. Już niedługo będzie można zagrać w nie na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 20 i na nowo cieszyć się pomysłowością twórców. 

Monika Chodorowska 

Skip to content