Coraz bliżej Święta

opublikowane przez:
Poradnia
12.12.2022

„A u nas już Święta”Jeszcze dwa tygodnie dzielą nas od Wigilii, a już ich magia przywędrowała do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 20 na Bemowie. Najpierw na korytarzach pojawiły się ozdoby świąteczne: bałwanki, choinki, krasnale, zimowe pejzaże, prace plastyczne dzieci. Stworzyły specjalny klimat, przypomniały o zbliżających się najbardziej rodzinnych świętach, obchodzonych prawie na całym świecie. Dnia 10.12.2022 r. odbyło się przedstawienie „Mikołajowa pomyłka”, na podstawie scenariusza bożonarodzeniowego według pani Wioletty Piaseckiej. Przygotowało go grono rodziców i specjalistów zajmujących się Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dzieci: pani Agnieszka Śmietańska, p. Magda Stępień, p. Anna Jesionkowska i p. Magda Wardzińska.Nie sposób pominąć faktu, że zanim rodzice wystąpili na scenie, długo przygotowywali się do przedstawienia, uczestnicząc w niezliczonych próbach, wykonując stroje i dekoracje. Występ na scenie, pokonanie tremy scenicznej to nie lada zadanie, ale czego się nie robi dla swoich pociech!W sali, gdzie miało się odbyć przedstawienie przywitała dzieci tajemnicza, bogata w detale scenografia. Po chwili można było się domyślić, że ukazywała dwa domy wyraźnie różniące się od siebie statusem majątkowym.Dzieci z zaciekawieniem zajmowały miejsca zerkając na bok, na stół zastawiony smakołykami, a jeden chłopiec z widowni stwierdził, że „leci mu ślinka, gdy widzi te pierniki”.W pewnym momencie całą salę gości przywitały gospodynie spotkania, p. Magda i p. Agnieszka, które nie zapomniały również o świątecznych akcentach w swoim stroju. W związku ze Światowym Dniem Dzieci z Niepełnosprawnością wręczyły nagrody wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w konkursie plastycznym „Każdy ma talent”. Zwycięzców uhonorowano również brawami.Tuż przed inscenizacją przypomniano dzieciom o zasadach zachowania w teatrze, zachęcono do wspólnego śpiewania kolęd podczas spektaklu. Były też przygotowane śpiewniki na wypadek, gdyby ktoś zapomniał tekstu.Po trzech dzwonkach, jak przystało na prawdziwy teatr, wspaniała dziecięca widownia wyciszyła się wpatrując się w scenę.Bezcenny był widok dzieci, które całym ciałem odbierały grę aktorów. Podnosiły podbródki, przechylały główki, robiły śmieszne minki, machały nogami czy skubały paluszki. Rozczulające były okrzyki „mamo”, „tato”, w momencie gdy poszczególni rodzice pojawiali się na scenie.Rodzice byli przejęci swoimi rolami. Wcielali się w postacie najlepiej jak potrafili. Najtrudniej było zagrać dzieci, ale strach przed sprostaniem roli okazał się niepotrzebny. To doświadczenie dodało im tylko energii. Tryskali nią we wszystkich kierunkach. Przedstawienie zostało zarejestrowane kamerą przez jednego z rodziców.Za sprawą kuszącego słodkościami stołu zdarzały się też sytuacje, gdy podczas przedstawienia, w tajemniczy sposób, zaczęły nagle znikać ciastka leżące najbliżej drzwi. Na szczęście nie przeszkodziło to w grze aktorom, a ciastek i tak starczyło dla wszystkich.Nie obyło się bez podziękowań. Rodzice byli bardzo wdzięczni specjalistom za zorganizowanie całego przedsięwzięcia. Specjaliści dziękowali rodzicom za zaangażowanie, otwartość na tego typu propozycje umilania czasu dzieciom. Specjalne podziękowania skierowano do p. Agnieszki Śmietańskiej, która była reżyserem przedstawienia.Wyczuwało się wzajemną więź.Odbyła się też sesja zdjęciowa z Mikołajem, śnieżynką i bałwankiem. Każde z obecnych dzieci otrzymało prezencik. Na korytarzach czekały na dzieci materiały do wykonania prac plastycznych: papier kolorowy, kleje, nożyczki, bombki styropianowe, gotowe wzory do powielania ozdób świątecznych. Nikt nie musiał zachęcać dzieci i rodziców do pracy. Powstało wiele ciekawych ozdób na choinkę.I wreszcie przyszedł czas na zjedzenie przyniesionych przysmaków. Zebrani zajadali się tortem wykonanym przez mamę Adasia, która zdradziła składniki pysznego przysmaku. Wspaniały był też sernik, różnego rodzaju ciasteczka i cukierki. Podczas uczty w tle słychać było kolędy nagrane w studio przez panią Magdę Stępień przy akompaniamencie gitary.Gospodynie wydarzenia i zarazem koordynatorki jak również osoby wspierające całe przedsięwzięcie były bardzo oddane sprawie. Tryskały energią. Żartowały z aktorami wypominając wpadki podczas gry na scenie. „Gasiły pożary”, gdy młodsze dzieci nagle się rozpłakały, bo chciało im się pić albo zgubiły mamę. Dopytywały jak się czują dzieci, miło rozmawiały z rodzicami. Dbały, by wszyscy czuli się dobrze.To było bardzo miłe spotkanie i prawdziwa świąteczna atmosfera.Zatem w Poradni już Święta. Świadczą o tym nie tylko dekoracje na korytarzach, ale przesłanie przedstawienia: w Święta Bożego Narodzenia nie najważniejsze są prezenty tylko bliskość, oddanie, miłość rodzinna, wzajemna pomoc i życzliwość.

Monika Chodorowska

Poradnia

Często zadawane pytania

FAQ

Kto może korzystać z pomocy poradni?

Nasza poradnia świadczy pomoc psychologiczno – pedagogiczną dzieciom i młodzieży, uczęszczającym do szkół i przedszkoli z rejonu Dzielnicy Bemowa, a także dzieciom zamieszkałym w Dzielnicy Bemowo, nieobjętym edukacją przedszkolną. Poradnia udziela także pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki z rejonu dzielnicy Bemowo
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Czy pomoc w poradni jest bezpłatna?

Wszystkie formy pomocy oferowane przez naszą poradnię są bezpłatne. 

W jaki sposób można zapisać dziecko  na badania diagnostyczne w poradni?

Na badania diagnostyczne do psychologa, logopedy oraz pedagoga/ terapeuty pedagogicznego umówić można się osobiście w recepcji poradni lub telefonicznie. Ze względu na specyfikę procesu diagnostycznego  na wyżej wymienione badania poradnia nie prowadzi zapisów elektronicznych.

W jaki sposób mogę uzyskać opinię z poradni dla mojego dziecka?

W celu wydania opinii psychologiczno – pedagogicznej przez poradnię dziecko musi mieć wykonane niezbędne  badania diagnostyczne.

W przypadku trudności szkolnych najczęściej wykonuje się badanie psychologiczne oraz pedagogiczne. W uzasadnionych przypadka również badanie logopedyczne oraz diagnozę integracji sensorycznej. 

W przypadku trudności społeczno – emocjonalnych wykonuje się badania psychologiczne oraz inne zalecane przez psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka.

W uzasadnionych przypadkach psycholog prowadzący proces diagnostyczny może poprosić rodzica o wykonanie dodatkowych badań w placówce medycznej np. badanie okulistyczne, laryngologiczne  lub też zalecić dodatkową konsultację z lekarzem psychiatrą lub neurologiem. 

Po dokonaniu pełnej diagnozy, omówieniu wszystkich wyników badań ze specjalistami – diagnostami rodzic, w celu wydania opinii lub informacji o wynikach badań dziecka, składa pisemny  wniosek o wydanie w/w dokumentu. 

Od dnia złożenia wniosku specjaliści mają 30 dni ( w uzasadnionych przypadkach 60) na przygotowanie i wydanie stosownego dokumentu. 

W jaki sposób mogę uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla mojego dziecka?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać wydane dla  dzieci/uczniów niepełnosprawnym: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla  uczniów zagrożonym niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie. 

W celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla swojego dziecka należy:

  • Zgłosić się osobiście  do recepcji poradni i zapisać się  na wizytę do psychologa opiekującego się szkołą/przedszkolem Twojego dziecka .
  • Zapisać dziecko na wszystkie wskazane przez naszego pracownika badania diagnostyczne.
  • Dostarczyć do psychologa prowadzącego proces diagnostyczny niezbędne dokumenty m.in. aktualną opinie ze szkoły /przedszkola o funkcjonowaniu dziecka, aktualne zaświadczenie od lekarza specjalisty potwierdzające rozpoznanie danej niepełnosprawności.  Druk opinii ze szkoły oraz zaświadczenia lekarskiego dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. Podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego psycholog poinformuje Cie jakie jeszcze dokumenty należy złożyć celem uzyskania orzeczenia.
  • Po zakończonym procesie diagnostycznym, omówieniu wyników badań ze specjalistami poradni oraz dostarczeniu wszystkich wskazanych przez psychologa dokumentów należy wypełnić wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka i złożyć go u psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka. Wniosek podpisany musi zostać przez obydwoje rodziców.  Druk wniosku dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. 
  • Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
  • Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powolnym do rozpatrzenia złożonego przez niego wniosku.
Czy poradnia wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci  orzeczenia dla dzieci niewidzących i niesłyszących?

Nie. Orzeczenia dla dzieci niewidzących i niesłyszących wydaje specjalistyczna poradnia TOP mieszcząca się na ul. Raszyńskiej 8/10.

Czy poradnia przekazuje wydaną opinię psychologiczno – pedagogiczną lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego  dla danego dziecka do szkoły? 

Poradnia nie przekazuje żadnych dokumentów wydanych dla dziecka do placówek edukacyjnych. Wydane przez naszą poradnie opinie, orzeczenie lub inne dokumenty rodzic odbiera osobiście z recepcji poradni potwierdzając ich odbiór własnoręcznym podpisem.  Po odebraniu dokumentu rodzic  może przekazać dany dokument do szkoły swojego dziecka. 

W jaki sposób mogę zapisać dziecko na diagnozę  integracji sensorycznej ? 

W celu zapisania dziecka  na diagnozę integracji sensorycznej konieczne jest wskazanie specjalisty z naszej poradni – psychologa/pedagoga lub logopedy. Po otrzymaniu wskazania do diagnozy należy skontaktować się mailowo z jednym z diagnostów integracji sensorycznej. Kontakt mailowy do specjalistów SI znajduje się w zakładce o nas/zespół.   Prosimy nie wysyłać zgłoszeń do wszystkich diagnostów SI. Każde zgłoszone na badanie dziecko trafia na wspólną listę. Powielanie zgłoszeń wydłuża proces ich weryfikacji.

 W jaki sposób mogę uzyskać opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dla mojego dziecka?

Aby móc ubiegać się o wydanie opinii o wwrd konieczne jest aktualne zaświadczenie lekarskie stwierdzające niepełnosprawność dziecka.

W celu rozpoczęcia procesu diagnostycznego  należy osobiście lub telefonicznie skontaktować się z recepcją poradni, w celu umówienia  się na spotkanie z psychologiem  opiekującym się przedszkolem Twojego dziecka. Jeśli twoje dziecko nie uczęszcza jeszcze do przedszkola pracownik recepcji umówi Cię do wyznaczonego specjalisty. Podczas pierwszego spotkania psycholog przeanalizuje dostarczone zaświadczenie lekarskie i zgodnie z potrzebami wskaże na jakie badania diagnostyczne w naszej poradni należy zapisać dziecko. 

Po dokonaniu wskazanych badań, omówieniu ich wyników ze specjalistą oraz dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów/zaświadczeń należy wypełnić wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i złożyć go u psychologa prowadzącego proces diagnostyczny. Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.

Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powołanym do rozpatrzenia złożonego przez Ciebie  wniosku.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostaje maksymalnie 7 dni od terminu, w którym odbyło się posiedzenie zespołu orzekającego. 

Pracownik naszej recepcji poinformuje Cię telefonicznie o możliwości odebrania orzeczenia. Dokument rodzic odbiera osobiście, potwierdzając jego odbiór własnoręcznym podpisem. Wydajemy jeden egzemplarz orzeczenia. Poradnia nie przesyła rodzicom skanów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. 

Czy wydanie przez poradnię opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na terapię wwrd w poradni?

Nie. Wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się do realizacji zajęć/terapii wynikających z w/w opinii  na terenie naszej poradni. 


W celu objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju w naszej poradni należy wziąć udział rekrutacji, która odbywa się raz w roku, na przełomie kwietnia i maja. W tym celu należy wypełnić  wniosek o realizację opinii WWRD ( druk wniosku dostępny jest w recepcji oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki) i złożyć go  osobiście w recepcji poradni lub do koordynatora Zespołu WWRD p. Magdaleny Stępień (po uprzednim umówieniu się). 


Koordynator kontaktuje się telefonicznie lub mailowo  z rodzicami dzieci zakwalifikowanych do realizacji opinii w danym roku szkolnym. O kolejności przyjęć decyduje data złożenia wniosku. Brak kontaktu ze strony koordynatora oznacza dalsze oczekiwanie w kolejce. 


Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka nie jest objęty rejonizacją. Opinię można realizować bezpłatnie w dowolnej placówce publicznej na terenie całej  Warszawy.

W jaki sposób mogę zapisać dziecko na terapię integracji sensorycznej? 

Zapisy na terapię integracji sensorycznej na dany rok szkolny odbywają się w ostatnim tygodniu sierpnia kończącego się  roku szkolnego. Informacja o rozpoczęciu  zapisów pojawia się na naszej stronie internetowej oraz na Facebooku poradni.  Przed przystąpieniem do zapisów prosimy o zapoznania się z regulaminem i zasadami rekrutacji. 

Czy mogę złożyć wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia mailowo w formie skanu?

Nie. Ze względu na dane wrażliwe znajdujące się we wnioskach składanych do poradni nie przyjmujemy wniosków w formie skanów. Wniosek należy złożyć osobiście lub pocztą tradycyjna lub za pomocą e-Doręczeń. 

Masz inne pytania?

Skontaktuj się z nami.