
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, zagrożonych, niedostosowanych społecznie
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Zespoły orzekające wydają orzeczenie na pisemny wniosek rodziców ucznia lub dziecka lub pełnoletniego ucznia. W celu otrzymania orzeczenia należy złożyć w poradni:
- Zapisać dziecko na badanie psychologiczno – pedagogiczne do Poradni
- Złożyć:
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowa dziecka na potrzeb Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- opinię o sytuacji ucznia/ dziecka ze szkoły/przedszkola,
- opinię specjalistów szkolnych/przedszkolnych prowadzących z dzieckiem zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (np. logopedy, terapeuty integracji sensorycznej, terapeuty pedagogicznego, psychologa, pedagoga).
- wniosek o wydanie orzeczenia
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów z Autyzmem w tym z zespołem Aspergera
Zespoły orzekające wydają orzeczenie na pisemny wniosek rodziców ucznia lub dziecka lub pełnoletniego ucznia. W celu uzyskania orzeczenia należy:
- zapisać dziecko na badania psychologiczno – pedagogiczne do Poradni
- złożyć:
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowa dziecka na potrzeb Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- opinię o sytuacji ucznia/dziecka ze szkoły/przedszkola,
- opinię specjalistów szkolnych/przedszkolnych prowadzących z dzieckiem zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (np. logopedy, terapeuty integracji sensorycznej, terapeuty pedagogicznego, psychologa, pedagoga),
- wniosek o wydanie orzeczenia.
Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania / o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
Zespoły orzekające wydają orzeczenie na pisemny wniosek rodziców ucznia lub dziecka lub pełnoletniego ucznia. W celu otrzymania orzeczenia należy złożyć:
- wniosek o wydanie orzeczenia,
- opinię o dziecku z Przedszkola/Szkoły/Placówki,
- zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia wydane przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego. W zaświadczeniu lekarz określa:
- przewidywany okres, nie krótszy jednak niż 30 dni, w którym stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
- rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD), oraz wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola lub szkoły
Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres nie dłuższy niż 5 lat szkolnych.
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleksowe oddziaływanie psychologiczno-pedagogiczne stymulujące rozwój małego dziecka z niepełnosprawnością obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka z uwzględnieniem potrzeb rodziny. Wczesne wspomaganie to pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
W celu uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy:
- złożyć wniosek o wydanie opinii
- dołączyć do wniosku zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka ubiegającego się o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
- jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola dołączyć należy opinię o dziecku, sporządzoną przez nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem
Opinia o zindywidualizowanej ścieżce realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia
Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia to forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w przedszkolu / szkole, dzieciom / uczniom, posiadającym opinię publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz uczniów objętych indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym albo indywidualnym nauczaniem.
Zindywidualizowana ścieżka jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, tj. którym stan zdrowia nie uniemożliwia i nie utrudnia uczęszczania do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi, wobec którego udzielona dotychczas pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole nie przyniosła wystarczającej poprawy jego funkcjonowania. Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi na wniosek rodzica / prawnego opiekuna ucznia.
W celu uzyskania opinii poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki należy:
- umówić dziecko na badanie psychologiczno – pedagogiczne w Poradni,
- dostarczyć do poradni opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem/ dzieckiem, o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu lub szkole,
- w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia, należy złożyć również zaświadczenie lekarskie wskazujące wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości jego udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego / zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem.
Przed wydaniem opinii zespół diagnostyczny w poradni we współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas pomocy.
Inne opinie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 20 wydaje opinie:
- O SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCIACH W UCZENIU SIĘ
- O POTRZEBIE OBJĘCIA UCZNIA POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ
- O OCENIE ROZWOJU DZIECKA
- W SPRAWIE ODROCZENIA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO
- W SPRAWIE DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB DZIECKA
- W SPRAWIE UDZIELENIA ZEZWOLENIA NA INDYWIDUALNY PROGRAM LUB TOK NAUKI
- INNE OPINIE W SPRAWACH ZWIĄZANYCH Z KSZTAŁCENIEM I WYCHOWANIEM DZIECI I MŁODZIEŻY
W celu uzyskania wyżej wymienionych opinii należy:
- zapisać dziecko na badanie psychologiczno – pedagogiczne w Poradni,
- dostarczyć opinię ze szkoły/przedszkola dotyczącą funkcjonowania dziecka w placówce na druku przygotowanym przez Poradnię,
- jeżeli dziecko uczestniczy w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole lub przedszkolu dołączyć należy również opinię o funkcjonowaniu dziecka sporządzoną przez specjalistów prowadzących zajęcia,
- złożyć wniosek o wydanie opinii.
W przypadku pytań
Zapraszamy do kontaktu
Często zadawane pytania
FAQ
Nasza poradnia świadczy pomoc psychologiczno – pedagogiczną dzieciom i młodzieży, uczęszczającym do szkół i przedszkoli z rejonu Dzielnicy Bemowo, a także dzieciom zamieszkałym w Dzielnicy Bemowo, nieobjętym edukacją przedszkolną. Poradnia udziela także pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki z rejonu dzielnicy Bemowo
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Wszystkie formy pomocy oferowane przez naszą poradnię są bezpłatne.
Na badania diagnostyczne do psychologa, logopedy oraz pedagoga/ terapeuty pedagogicznego umówić można się osobiście w recepcji poradni lub telefonicznie. Ze względu na specyfikę procesu diagnostycznego na wyżej wymienione badania poradnia nie prowadzi zapisów elektronicznych.
W celu wydania opinii psychologiczno – pedagogicznej przez poradnię dziecko musi mieć wykonane niezbędne badania diagnostyczne.
W przypadku trudności szkolnych najczęściej wykonuje się badanie psychologiczne oraz pedagogiczne. W uzasadnionych przypadka również badanie logopedyczne oraz diagnozę integracji sensorycznej.
W przypadku trudności społeczno – emocjonalnych wykonuje się badania psychologiczne oraz inne zalecane przez psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka.
W uzasadnionych przypadkach psycholog prowadzący proces diagnostyczny może poprosić rodzica o wykonanie dodatkowych badań w placówce medycznej np. badanie okulistyczne, laryngologiczne lub też zalecić dodatkową konsultację z lekarzem psychiatrą lub neurologiem.
Po dokonaniu pełnej diagnozy, omówieniu wszystkich wyników badań ze specjalistami – diagnostami rodzic, w celu wydania opinii lub informacji o wynikach badań dziecka, składa pisemny wniosek o wydanie w/w dokumentu.
Od dnia złożenia wniosku specjaliści mają 30 dni (w uzasadnionych przypadkach 60) na przygotowanie i wydanie stosownego dokumentu.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać wydane dla dzieci/uczniów niepełnosprawnym: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla uczniów zagrożonym niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie.
W celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla swojego dziecka należy:
- Zgłosić się osobiście do recepcji poradni i zapisać się na wizytę do psychologa opiekującego się szkołą/przedszkolem Twojego dziecka .
- Zapisać dziecko na wszystkie wskazane przez naszego pracownika badania diagnostyczne.
- Dostarczyć do psychologa prowadzącego proces diagnostyczny niezbędne dokumenty m.in. aktualną opinie ze szkoły /przedszkola o funkcjonowaniu dziecka, aktualne zaświadczenie od lekarza specjalisty potwierdzające rozpoznanie danej niepełnosprawności. Druk opinii ze szkoły oraz zaświadczenia lekarskiego dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. Podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego psycholog poinformuje Cię jakie jeszcze dokumenty należy złożyć celem uzyskania orzeczenia.
- Po zakończonym procesie diagnostycznym, omówieniu wyników badań ze specjalistami oraz dostarczeniu wszystkich wskazanych przez psychologa dokumentów należy wypełnić wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka, przeanalizować
wszystkie dokumenty z psychologiem prowadzącym sprawę i złożyć wniosek w recepcji
poradni. Wniosek podpisany musi zostać przez obydwoje rodziców. Druk wniosku dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. - Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
- Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powołanym do rozpatrzenia złożonego wniosku.
Nie. Orzeczenia dla dzieci niewidzących i niesłyszących wydaje specjalistyczna poradnia TOP mieszcząca się na ul. Raszyńskiej 8/10.
Poradnia nie przekazuje żadnych dokumentów wydanych dla dziecka do placówek edukacyjnych. Wydane przez naszą poradnie opinie, orzeczenie lub inne dokumenty rodzic odbiera osobiście z recepcji poradni potwierdzając ich odbiór własnoręcznym podpisem. Po odebraniu dokumentu rodzic może przekazać dany dokument do szkoły swojego dziecka.
W celu zapisania dziecka na diagnozę integracji sensorycznej konieczne jest wskazanie specjalisty z naszej poradni – psychologa/pedagoga lub logopedy. Po otrzymaniu wskazania do diagnozy należy skontaktować się mailowo z jednym z diagnostów integracji sensorycznej. Kontakt mailowy do specjalistów SI znajduje się w zakładce o nas/zespół. Prosimy nie wysyłać zgłoszeń do wszystkich diagnostów SI. Każde zgłoszone na badanie dziecko trafia na wspólną listę. Powielanie zgłoszeń wydłuża proces ich weryfikacji.
Aby móc ubiegać się o wydanie opinii o wwrd konieczne jest aktualne zaświadczenie lekarskie stwierdzające niepełnosprawność dziecka.
W celu rozpoczęcia procesu diagnostycznego należy osobiście lub telefonicznie skontaktować się z recepcją poradni, w celu umówienia się na spotkanie z psychologiem opiekującym się przedszkolem Twojego dziecka. Jeśli Twoje dziecko nie uczęszcza jeszcze do przedszkola pracownik recepcji umówi Cię do wyznaczonego specjalisty. Podczas pierwszego spotkania psycholog przeanalizuje dostarczone zaświadczenie lekarskie i zgodnie z potrzebami wskaże na jakie badania diagnostyczne w naszej poradni należy zapisać dziecko.
Po dokonaniu wskazanych badań, omówieniu ich wyników ze specjalistą oraz dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów/zaświadczeń należy dokładnie wypełnić wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, sprawdzić go z psychologiem prowadzącym sprawę, a następnie złożyć go w recepcji porani. Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powołanym do rozpatrzenia złożonego przez Ciebie wniosku.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostaje maksymalnie 7 dni od terminu, w którym odbyło się posiedzenie zespołu orzekającego.
Pracownik naszej recepcji poinformuje Cię telefonicznie o możliwości odebrania orzeczenia. Dokument rodzic odbiera osobiście, potwierdzając jego odbiór własnoręcznym podpisem. Wydajemy jeden egzemplarz orzeczenia. Poradnia nie przesyła rodzicom skanów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nie. Wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się do realizacji zajęć/terapii wynikających z w/w opinii na terenie naszej poradni.
W celu objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju w naszej poradni należy wziąć udział w rekrutacji, która odbywa się raz w roku, na przełomie kwietnia i maja. W tym celu należy wypełnić wniosek o realizację opinii WWRD ( druk wniosku dostępny jest w recepcji oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki) i złożyć go osobiście w recepcji poradni lub do koordynatora Zespołu WWRD p. Magdaleny Stępień (po uprzednim umówieniu się).
Koordynator kontaktuje się telefonicznie lub mailowo z rodzicami dzieci zakwalifikowanych do realizacji opinii w danym roku szkolnym. O kolejności przyjęć decyduje data złożenia wniosku. Brak kontaktu ze strony koordynatora oznacza dalsze oczekiwanie w kolejce.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka nie jest objęty rejonizacją. Opinię można realizować bezpłatnie w dowolnej placówce publicznej na terenie całej Warszawy.
Zapisy na terapię integracji sensorycznej na dany rok szkolny odbywają się w ostatnim tygodniu sierpnia poprzedzającym nowy rok szkolny. Informacja o rozpoczęciu zapisów pojawia się na naszej stronie internetowej oraz na Facebooku poradni. Przed przystąpieniem do zapisów prosimy o zapoznania się z regulaminem i zasadami rekrutacji.
Nie. Ze względu na dane wrażliwe znajdujące się we wnioskach składanych do poradni nie przyjmujemy wniosków w formie skanów. Wniosek należy złożyć osobiście lub pocztą tradycyjna lub za pomocą e-Doręczeń.
Masz inne pytania?
Skontaktuj się z nami.
Skontaktuj się z nami już dziś
Nie czekaj, zrób pierwszy krok w kierunku wsparcia dla swojego dziecka. Jesteśmy tutaj dla Ciebie!
