Neuroflow
1. Regulamin
Regulamin dotyczący diagnozy CAPD przy pomocy Platformy APD Medical
1. Diagnoza przy pomocy Platformy APD Medical odbywa się na teranie PPP nr 20 i jest
świadczona nieodpłatnie.
2. Diagnoza kierowana jest do dzieci i młodzieży powyżej 7 roku życia z terenu działania PPP
nr 20 z podejrzeniem zaburzeń centralnego przetwarzania uwagi słuchowej (CAPD).
3. Przed diagnozą konieczne jest złożenie (w wersji papierowej) na ręce provaidera wypełnionych
przez rodzica/ opiekuna prawnego dziecka poniższych dokumentów: (do pobrania ze strony
PPP 20)
- Formularza danych osobowych
- Oświadczenia klienta
- Kwestionariusza diagnostycznego
4. Osoba zgłaszająca się na diagnozę musi być zdrowa (bez infekcji, zapaleń uszu, katarów etc).
W przypadku choroby konieczne jest poinformowanie o tym fakcie diagnosty i przełożenie
wizyty na inny termin.
5. Warunkiem skorzystania z diagnozy Platforma APD Medical jest skierowanie wystawione
przez specjalistę PPP 20 (po wcześniejszej diagnozie).
6. Na diagnozę kierowane mogą być dzieci i młodzież z:
- ryzykiem lub stwierdzoną dysleksją rozwojową,
- zaburzeniami koncentracji,
- ADHD,
- SLI,
- wysokofunkcjonującym autyzmem, Zespołem Aspergera,
- afazją,
- opóźnionym rozwojem mowy,
- trudnościami w nauce języków obcych.
7. Diagnoza obejmuje:
- badanie przesiewowe słuchu przy pomocy audiometrii tonalnej (o ile rodzic nie dostarczy
aktualnego wyniku takowego badania); - wywiad z rodzicem dziecka wg "Kwestionariusza diagnostycznego" – koniecznie do
pobrania i uzupełnienia przed diagnozą; - diagnozę z użyciem testów zamieszczonych na Platformie APD- Medical;
- podsumowanie wyników" Diagnozy Neuroflow ATS" w formie raportu wydrukowanego
z Platformy APD Medical i omówienie jej z rodzicem; - przekazanie pisemnej informacji o wynikach badania do specjalisty, który kierował na
diagnozę.
8. Dzieci z epilepsją mogą być diagnozowane przy pomocy Platformy APD Medical, ale
konieczne jest wtedy przekazanie provaiderowi informacji o chorobie.
9. W przypadku umyślnego uszkodzenia lub zniszczenia przez dziecko sprzętu do badania,
rodzic/opiekun zostanie zobowiązany do poniesienia kosztów naprawy.
2. Dokumenty
3. Opis metody
Neuroflow ATS informacja o metodzie, założenia, idea
Platforma APD Medical a w niej Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy (ATS)
to nowoczesne narzędzia do diagnozy i interaktywnego treningu wyższych funkcji słuchowych.
U podstaw diagnozy i terapii APD (centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego) leży
przekonanie, iż poprzez aktywne ćwiczenia można poprawić umiejętność efektywnego słyszenia
a co za tym idzie i uczenia się. Automatyzacja tych procesów spowoduje wydłużenie czasu
koncentracji uwagi słuchowej, sprawniejsze przyswajanie wiedzy kanałem słuchowym, mniejsze
zmęczenie w trakcie nauki. W efekcie poprawę procesu komunikowania (w tym stymulację
rozwoju mowy) i uczenia się dziecka.
Szczególni adresaci to osoby, u których występują trudności w:
- opanowaniu języka ojczystego (opóźniony rozwój mowy, trudności artykulacyjne);
- nauce czytania, pisania, nauce języków obcych;
- rozumieniu mowy w niekorzystnych warunkach np. szumie ulicznym, szkolnym;
- rozumieniu mowy w salach z pogłosem;
- określeniu kierunku, z którego dociera dźwięk;
- dłuższym skupieniu uwagi słuchowej, szczególnie gdy występują dystraktory (tj. dźwięki
przeszkadzające); - rozumieniu dłuższych wypowiedzi lub poleceń słownych a co za tym idzie wykonywaniu
zadań złożonych; - różnicowaniu słów podobnie brzmiących;
- funkcjonowaniu w środowiskach z dużą ilośćią bodźców słuchowych albo nieakceptowanie
pewnego typu bodźców słuchowych (nadwrażliwość słuchowa).
Powody w/w trudności to najczęściej:
- nieprawidłowości w rozwoju mózgu w okresie rozwoju płodowego, na skutek infekcji
wirusowych takich jak: toksoplazmoza, cytomegalia, grypa a także wcześniactwo; - uszkodzenia okołoporodowe na skutek niedotlenienia w czasie porodu, wysokiego poziomu
bilirubiny, wylewów do OUN; - różnorodne czynniki uszkadzające ośrodkowy układ nerwowy OUN we wczesnym
dzieciństwie (zapalenia opon mózgowych, urazy głowy, uszkodzenia toksyczne); - przeciążenie słuchu (praca zawodowa np. w call center) ale też częste i długie korzystanie
z współczesnych technologii, nowych środków komunikacji, częste korzystanie ze
słuchawek a w nich zbyt głośny dźwięk, wszechobecny i nasilony hałas); - choroby uszu we wczesnym dzieciństwie wywołujące deprywację uszu (przerost
migdałków, wysiękowe zapalenie uszu, przewlekłe katary, niewielkie niedosłuchy, złe
zaaparatowanie uszu z ubytkiem słuchu etc.).
Diagnoza APD z wykorzystaniem Baterii testów Neuroflow ATS obejmuje:
1. uzupełnienie przez rodzica dziecka „Kwestionariusza oceniającego funkcje słuchowe”
2. badanie Baterią testów Neuroflow, które oceniają:
- czas reakcji na bodźce słuchowe i wzrokowe
- rozumienie mowy w szumie
- uwagę słuchową (podzielność i separację uwagi słuchowej)
- rozdzielność częstotliwościową (różnicowanie wysokości dźwięku)
- aspekt czasowy przetwarzania dźwięków (rozdzielność czasowa, percepcja kolejności
dźwięków) - krótkotrwałą pamięć słuchową.
3. raport z wynikami przeprowadzonych testów.
Ocena wyższych funkcji słuchowych jest istotnym elementem diagnozy psychologiczno-
pedagogiczno-logopedycznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, SLI, ADHD, autyzmem,
opóźnionym rozwojem mowy. Wykorzystanie baterii znormalizowanych testów pozwala na
diagnozowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD oraz ryzyka tych zaburzeń.
Dzięki przeprowadzonej diagnozie można przygotować zindywidualizowany program terapii,
zgodnie z podtypami klinicznymi zaburzeń przetwarzania słuchowego.
Trening słuchowy Neuroflow jest treningiem czynnym- wymaga aktywności ze strony osoby
poddawanej terapii. Trening może odbywać się w gabinecie lub w domu – wymagana jest więc
współpraca dziecka z rodzicem lub terapeutą. Konieczne do prowadzenia terapii są: komputer
stacjonarny lub laptop z dostępem do internetu (Platformy APD-Medical) i stereofoniczne
słuchawki nauszne. Sesja terapeutyczna odbywa się on-line i polega na rozwiązywaniu pakietu
zadań wymagających koncentracji uwagi, zapamiętywania, różnicowania, rozumienia.
W czasie sesji możliwe jest dostosowanie tempa do możliwości dziecka. Trudność ćwiczeń
regulowana jest automatycznie, przy użyciu algorytmów adaptacyjnych (poziom trudności zmienny,
rośnie zgodnie z osiąganymi wynikami).
Źródło: materiały szkoleniowe, ulotki, strona internetowa: Neuroflow.pl
W przypadku pytań
Zapraszamy do kontaktu
Często zadawane pytania
FAQ
Nasza poradnia świadczy pomoc psychologiczno – pedagogiczną dzieciom i młodzieży, uczęszczającym do szkół i przedszkoli z rejonu Dzielnicy Bemowo, a także dzieciom zamieszkałym w Dzielnicy Bemowo, nieobjętym edukacją przedszkolną. Poradnia udziela także pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki z rejonu dzielnicy Bemowo
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Wszystkie formy pomocy oferowane przez naszą poradnię są bezpłatne.
Na badania diagnostyczne do psychologa, logopedy oraz pedagoga/ terapeuty pedagogicznego umówić można się osobiście w recepcji poradni lub telefonicznie. Ze względu na specyfikę procesu diagnostycznego na wyżej wymienione badania poradnia nie prowadzi zapisów elektronicznych.
W celu wydania opinii psychologiczno – pedagogicznej przez poradnię dziecko musi mieć wykonane niezbędne badania diagnostyczne.
W przypadku trudności szkolnych najczęściej wykonuje się badanie psychologiczne oraz pedagogiczne. W uzasadnionych przypadka również badanie logopedyczne oraz diagnozę integracji sensorycznej.
W przypadku trudności społeczno – emocjonalnych wykonuje się badania psychologiczne oraz inne zalecane przez psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka.
W uzasadnionych przypadkach psycholog prowadzący proces diagnostyczny może poprosić rodzica o wykonanie dodatkowych badań w placówce medycznej np. badanie okulistyczne, laryngologiczne lub też zalecić dodatkową konsultację z lekarzem psychiatrą lub neurologiem.
Po dokonaniu pełnej diagnozy, omówieniu wszystkich wyników badań ze specjalistami – diagnostami rodzic, w celu wydania opinii lub informacji o wynikach badań dziecka, składa pisemny wniosek o wydanie w/w dokumentu.
Od dnia złożenia wniosku specjaliści mają 30 dni (w uzasadnionych przypadkach 60) na przygotowanie i wydanie stosownego dokumentu.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać wydane dla dzieci/uczniów niepełnosprawnym: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla uczniów zagrożonym niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie.
W celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla swojego dziecka należy:
- Zgłosić się osobiście do recepcji poradni i zapisać się na wizytę do psychologa opiekującego się szkołą/przedszkolem Twojego dziecka .
- Zapisać dziecko na wszystkie wskazane przez naszego pracownika badania diagnostyczne.
- Dostarczyć do psychologa prowadzącego proces diagnostyczny niezbędne dokumenty m.in. aktualną opinie ze szkoły /przedszkola o funkcjonowaniu dziecka, aktualne zaświadczenie od lekarza specjalisty potwierdzające rozpoznanie danej niepełnosprawności. Druk opinii ze szkoły oraz zaświadczenia lekarskiego dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. Podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego psycholog poinformuje Cię jakie jeszcze dokumenty należy złożyć celem uzyskania orzeczenia.
- Po zakończonym procesie diagnostycznym, omówieniu wyników badań ze specjalistami oraz dostarczeniu wszystkich wskazanych przez psychologa dokumentów należy wypełnić wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka, przeanalizować
wszystkie dokumenty z psychologiem prowadzącym sprawę i złożyć wniosek w recepcji
poradni. Wniosek podpisany musi zostać przez obydwoje rodziców. Druk wniosku dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. - Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
- Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powołanym do rozpatrzenia złożonego wniosku.
Nie. Orzeczenia dla dzieci niewidzących i niesłyszących wydaje specjalistyczna poradnia TOP mieszcząca się na ul. Raszyńskiej 8/10.
Poradnia nie przekazuje żadnych dokumentów wydanych dla dziecka do placówek edukacyjnych. Wydane przez naszą poradnie opinie, orzeczenie lub inne dokumenty rodzic odbiera osobiście z recepcji poradni potwierdzając ich odbiór własnoręcznym podpisem. Po odebraniu dokumentu rodzic może przekazać dany dokument do szkoły swojego dziecka.
W celu zapisania dziecka na diagnozę integracji sensorycznej konieczne jest wskazanie specjalisty z naszej poradni – psychologa/pedagoga lub logopedy. Po otrzymaniu wskazania do diagnozy należy skontaktować się mailowo z jednym z diagnostów integracji sensorycznej. Kontakt mailowy do specjalistów SI znajduje się w zakładce o nas/zespół. Prosimy nie wysyłać zgłoszeń do wszystkich diagnostów SI. Każde zgłoszone na badanie dziecko trafia na wspólną listę. Powielanie zgłoszeń wydłuża proces ich weryfikacji.
Aby móc ubiegać się o wydanie opinii o wwrd konieczne jest aktualne zaświadczenie lekarskie stwierdzające niepełnosprawność dziecka.
W celu rozpoczęcia procesu diagnostycznego należy osobiście lub telefonicznie skontaktować się z recepcją poradni, w celu umówienia się na spotkanie z psychologiem opiekującym się przedszkolem Twojego dziecka. Jeśli Twoje dziecko nie uczęszcza jeszcze do przedszkola pracownik recepcji umówi Cię do wyznaczonego specjalisty. Podczas pierwszego spotkania psycholog przeanalizuje dostarczone zaświadczenie lekarskie i zgodnie z potrzebami wskaże na jakie badania diagnostyczne w naszej poradni należy zapisać dziecko.
Po dokonaniu wskazanych badań, omówieniu ich wyników ze specjalistą oraz dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów/zaświadczeń należy dokładnie wypełnić wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, sprawdzić go z psychologiem prowadzącym sprawę, a następnie złożyć go w recepcji porani. Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powołanym do rozpatrzenia złożonego przez Ciebie wniosku.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostaje maksymalnie 7 dni od terminu, w którym odbyło się posiedzenie zespołu orzekającego.
Pracownik naszej recepcji poinformuje Cię telefonicznie o możliwości odebrania orzeczenia. Dokument rodzic odbiera osobiście, potwierdzając jego odbiór własnoręcznym podpisem. Wydajemy jeden egzemplarz orzeczenia. Poradnia nie przesyła rodzicom skanów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nie. Wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się do realizacji zajęć/terapii wynikających z w/w opinii na terenie naszej poradni.
W celu objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju w naszej poradni należy wziąć udział w rekrutacji, która odbywa się raz w roku, na przełomie kwietnia i maja. W tym celu należy wypełnić wniosek o realizację opinii WWRD ( druk wniosku dostępny jest w recepcji oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki) i złożyć go osobiście w recepcji poradni lub do koordynatora Zespołu WWRD p. Magdaleny Stępień (po uprzednim umówieniu się).
Koordynator kontaktuje się telefonicznie lub mailowo z rodzicami dzieci zakwalifikowanych do realizacji opinii w danym roku szkolnym. O kolejności przyjęć decyduje data złożenia wniosku. Brak kontaktu ze strony koordynatora oznacza dalsze oczekiwanie w kolejce.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka nie jest objęty rejonizacją. Opinię można realizować bezpłatnie w dowolnej placówce publicznej na terenie całej Warszawy.
Zapisy na terapię integracji sensorycznej na dany rok szkolny odbywają się w ostatnim tygodniu sierpnia poprzedzającym nowy rok szkolny. Informacja o rozpoczęciu zapisów pojawia się na naszej stronie internetowej oraz na Facebooku poradni. Przed przystąpieniem do zapisów prosimy o zapoznania się z regulaminem i zasadami rekrutacji.
Nie. Ze względu na dane wrażliwe znajdujące się we wnioskach składanych do poradni nie przyjmujemy wniosków w formie skanów. Wniosek należy złożyć osobiście lub pocztą tradycyjna lub za pomocą e-Doręczeń.
Masz inne pytania?
Skontaktuj się z nami.
Skontaktuj się z nami już dziś
Nie czekaj, zrób pierwszy krok w kierunku wsparcia dla swojego dziecka. Jesteśmy tutaj dla Ciebie!