Wczesne wspomaganie rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – informacje ogólne.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleksowe oddziaływanie psychologiczno-pedagogiczne stymulujące rozwój małego dziecka z niepełnosprawnością obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka z uwzględnieniem potrzeb rodziny. Wczesne wspomaganie to pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Jakie są cele wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
- Stymulowanie rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem zaburzonych sfer.
- Wskazywanie mocnych i słabych sfer rozwoju dziecka.
- Planowanie terapii prowadzonej na terenie Poradni.
- Monitorowanie zmian w rozwoju dziecka objętego oddziaływaniami terapeutycznymi.
- Dostarczanie rodzicom wiedzy na temat potrzeb rozwojowych dziecka i sposobów ich zaspokajania.
- Pomoc we wzmacnianiu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem.
- Umocnienie rodziców w ich kompetencjach wychowawczych.
- Włączenie rodziców w proces terapeutyczny dziecka.
- Pomoc rodzinie w doborze odpowiednich pomocy edukacyjnych, sprzętu rehabilitacyjnego, w wyborze specjalistów.
- Wspieranie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i rodzinnych.
- Pomoc w planowaniu ścieżki edukacyjnej.
- Wspieranie nauczycieli i opiekunów z placówek niespecjalistycznych, mających kontakt z dzieckiem.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 20
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka działający na terenie Poradni oferuje specjalistyczną pomoc dla dzieci z niepełnosprawnością i ich rodzin.
Każde dziecko objęte opieką zespołu ma wykonaną wieloaspektową diagnozę funkcjonalną: psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną oraz ocenę integracji procesów sensorycznych.
Na podstawie diagnozy dla każdego dziecka zostaje opracowany Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju do realizacji w domu oraz program do realizacji w Poradni.
W ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci otrzymają pomoc w formie terapii:
- pedagogicznej,
- logopedycznej,
- integracji sensorycznej,
- zajęć rozwijających umiejętności społeczne, w tym komunikacyjne.
Rodzaj realizowanej terapii uzależniony jest od zaleceń, jakie znajdują się w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Jakie wymogi formalne muszą być spełnione, aby skorzystać z opieki w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
Warunkiem koniecznym do objęcia dziecka pomocą jest posiadanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez publiczną poradnie psychologiczno – pedagogiczna.
Wydanie przez naszą Poradnię takiej opinii nie jest równoznaczne z przyjęciem dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Rodzice dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którzy chcą korzystać z pomocy w naszej Poradni proszeni są o złożenie wniosku o realizację opinii lub kontakt osobisty lub mailowy z koordynatorem Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, Magdaleną Stępień - m.stepien@eduwarszawa.pl
Często zadawane pytania
FAQ
Nasza poradnia świadczy pomoc psychologiczno – pedagogiczną dzieciom i młodzieży, uczęszczającym do szkół i przedszkoli z rejonu Dzielnicy Bemowa, a także dzieciom zamieszkałym w Dzielnicy Bemowo, nieobjętym edukacją przedszkolną. Poradnia udziela także pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki z rejonu dzielnicy Bemowo
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Wszystkie formy pomocy oferowane przez naszą poradnię są bezpłatne.
Na badania diagnostyczne do psychologa, logopedy oraz pedagoga/ terapeuty pedagogicznego umówić można się osobiście w recepcji poradni lub telefonicznie. Ze względu na specyfikę procesu diagnostycznego na wyżej wymienione badania poradnia nie prowadzi zapisów elektronicznych.
W celu wydania opinii psychologiczno – pedagogicznej przez poradnię dziecko musi mieć wykonane niezbędne badania diagnostyczne.
W przypadku trudności szkolnych najczęściej wykonuje się badanie psychologiczne oraz pedagogiczne. W uzasadnionych przypadka również badanie logopedyczne oraz diagnozę integracji sensorycznej.
W przypadku trudności społeczno – emocjonalnych wykonuje się badania psychologiczne oraz inne zalecane przez psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka.
W uzasadnionych przypadkach psycholog prowadzący proces diagnostyczny może poprosić rodzica o wykonanie dodatkowych badań w placówce medycznej np. badanie okulistyczne, laryngologiczne lub też zalecić dodatkową konsultację z lekarzem psychiatrą lub neurologiem.
Po dokonaniu pełnej diagnozy, omówieniu wszystkich wyników badań ze specjalistami – diagnostami rodzic, w celu wydania opinii lub informacji o wynikach badań dziecka, składa pisemny wniosek o wydanie w/w dokumentu.
Od dnia złożenia wniosku specjaliści mają 30 dni ( w uzasadnionych przypadkach 60) na przygotowanie i wydanie stosownego dokumentu.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać wydane dla dzieci/uczniów niepełnosprawnym: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla uczniów zagrożonym niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie.
W celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla swojego dziecka należy:
- Zgłosić się osobiście do recepcji poradni i zapisać się na wizytę do psychologa opiekującego się szkołą/przedszkolem Twojego dziecka .
- Zapisać dziecko na wszystkie wskazane przez naszego pracownika badania diagnostyczne.
- Dostarczyć do psychologa prowadzącego proces diagnostyczny niezbędne dokumenty m.in. aktualną opinie ze szkoły /przedszkola o funkcjonowaniu dziecka, aktualne zaświadczenie od lekarza specjalisty potwierdzające rozpoznanie danej niepełnosprawności. Druk opinii ze szkoły oraz zaświadczenia lekarskiego dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. Podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego psycholog poinformuje Cie jakie jeszcze dokumenty należy złożyć celem uzyskania orzeczenia.
- Po zakończonym procesie diagnostycznym, omówieniu wyników badań ze specjalistami poradni oraz dostarczeniu wszystkich wskazanych przez psychologa dokumentów należy wypełnić wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka i złożyć go u psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka. Wniosek podpisany musi zostać przez obydwoje rodziców. Druk wniosku dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki.
- Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
- Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powolnym do rozpatrzenia złożonego przez niego wniosku.
Nie. Orzeczenia dla dzieci niewidzących i niesłyszących wydaje specjalistyczna poradnia TOP mieszcząca się na ul. Raszyńskiej 8/10.
Poradnia nie przekazuje żadnych dokumentów wydanych dla dziecka do placówek edukacyjnych. Wydane przez naszą poradnie opinie, orzeczenie lub inne dokumenty rodzic odbiera osobiście z recepcji poradni potwierdzając ich odbiór własnoręcznym podpisem. Po odebraniu dokumentu rodzic może przekazać dany dokument do szkoły swojego dziecka.
W celu zapisania dziecka na diagnozę integracji sensorycznej konieczne jest wskazanie specjalisty z naszej poradni – psychologa/pedagoga lub logopedy. Po otrzymaniu wskazania do diagnozy należy skontaktować się mailowo z jednym z diagnostów integracji sensorycznej. Kontakt mailowy do specjalistów SI znajduje się w zakładce o nas/zespół. Prosimy nie wysyłać zgłoszeń do wszystkich diagnostów SI. Każde zgłoszone na badanie dziecko trafia na wspólną listę. Powielanie zgłoszeń wydłuża proces ich weryfikacji.
Aby móc ubiegać się o wydanie opinii o wwrd konieczne jest aktualne zaświadczenie lekarskie stwierdzające niepełnosprawność dziecka.
W celu rozpoczęcia procesu diagnostycznego należy osobiście lub telefonicznie skontaktować się z recepcją poradni, w celu umówienia się na spotkanie z psychologiem opiekującym się przedszkolem Twojego dziecka. Jeśli twoje dziecko nie uczęszcza jeszcze do przedszkola pracownik recepcji umówi Cię do wyznaczonego specjalisty. Podczas pierwszego spotkania psycholog przeanalizuje dostarczone zaświadczenie lekarskie i zgodnie z potrzebami wskaże na jakie badania diagnostyczne w naszej poradni należy zapisać dziecko.
Po dokonaniu wskazanych badań, omówieniu ich wyników ze specjalistą oraz dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów/zaświadczeń należy wypełnić wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i złożyć go u psychologa prowadzącego proces diagnostyczny. Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powołanym do rozpatrzenia złożonego przez Ciebie wniosku.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostaje maksymalnie 7 dni od terminu, w którym odbyło się posiedzenie zespołu orzekającego.
Pracownik naszej recepcji poinformuje Cię telefonicznie o możliwości odebrania orzeczenia. Dokument rodzic odbiera osobiście, potwierdzając jego odbiór własnoręcznym podpisem. Wydajemy jeden egzemplarz orzeczenia. Poradnia nie przesyła rodzicom skanów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nie. Wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się do realizacji zajęć/terapii wynikających z w/w opinii na terenie naszej poradni.
W celu objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju w naszej poradni należy wziąć udział rekrutacji, która odbywa się raz w roku, na przełomie kwietnia i maja. W tym celu należy wypełnić wniosek o realizację opinii WWRD ( druk wniosku dostępny jest w recepcji oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki) i złożyć go osobiście w recepcji poradni lub do koordynatora Zespołu WWRD p. Magdaleny Stępień (po uprzednim umówieniu się).
Koordynator kontaktuje się telefonicznie lub mailowo z rodzicami dzieci zakwalifikowanych do realizacji opinii w danym roku szkolnym. O kolejności przyjęć decyduje data złożenia wniosku. Brak kontaktu ze strony koordynatora oznacza dalsze oczekiwanie w kolejce.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka nie jest objęty rejonizacją. Opinię można realizować bezpłatnie w dowolnej placówce publicznej na terenie całej Warszawy.
Zapisy na terapię integracji sensorycznej na dany rok szkolny odbywają się w ostatnim tygodniu sierpnia kończącego się roku szkolnego. Informacja o rozpoczęciu zapisów pojawia się na naszej stronie internetowej oraz na Facebooku poradni. Przed przystąpieniem do zapisów prosimy o zapoznania się z regulaminem i zasadami rekrutacji.
Nie. Ze względu na dane wrażliwe znajdujące się we wnioskach składanych do poradni nie przyjmujemy wniosków w formie skanów. Wniosek należy złożyć osobiście lub pocztą tradycyjna lub za pomocą e-Doręczeń.
Masz inne pytania?
Skontaktuj się z nami.
Skontaktuj się z nami już dziś
Nie czekaj, zrób pierwszy krok w kierunku wsparcia dla swojego dziecka. Jesteśmy tutaj dla Ciebie!