Konkurs na grę ortograficzną - podsumowanie

opublikowane przez:
Poradnia
10.11.2022

GRY PLANSZOWE GÓRĄ

Czy to możliwie, że w dobie gier komputerowych powtórnie zakrólowały gry planszowe? Odpowiedź jest twierdząca i jakże nas to cieszy. Również Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 na Bemowie przyczyniła się do powtórnego zainteresowania takimi grami. Stało się to za sprawą Konkursu na grę ortograficzną zorganizowaną dla szkół II -VIII, w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem: Przełamujemy bariery! Po raz pierwszy zamieniliśmy dyktando ortograficzne na pomysł wykonania ortograficznej gry planszowej. W sytuacji dużego chaosu informacyjnego i wszechobecnego stresu, chcieliśmy zaproponować dzieciom i młodzieży coś co pobudzi ich kreatywność, dowartościuje i wzmocni w poczuciu sprawstwa. Eksperyment nie tylko się udał, ale i przerósł nasze oczekiwania.

Co to były za emocje, gdy Jury w składzie: pani Ewa Jędral , pani Anna Magdziak, pani Agnieszka Śmietańska, pani Monika Chodorowska oceniało prace nadesłane z bemowskich szkół? Rozterek i zachwytów było co niemiara. Na początku mieliśmy problem, gdzie rozlokować ponad 70 gier. Za moment pojawił się następny -- które mają wygrać, które wyróżnić skoro jest tak dużo świetnych pomysłów. W końcu byłyśmy zmuszone wezwać posiłki w osobie pani Oli Wysockiej, pani Beaty Myśliwiec, pani Joanny Szustkiewicz, pani Justyny Matusz i pani Anny Czerwiec. Wpadłyśmy na pomysł, że każda osoba oceniająca wytypuje gry spełniające wszystkie kryteria regulaminowe. Po długich naradach udało się dojść do porozumienia i wybrać najlepsze. To, co cieszyło Jury podczas jego pracy, to widoczne, już na pierwszy rzut oka, zaangażowanie w tworzenie gier zarówno dzieci i młodzieży, jak i nauczycieli i rodziców; oryginalne pomysły, a także korzystanie z doświadczenia innych twórców gier. Jury nie miało wątpliwości, że autorzy musieli poświęcić wiele czasu na wykonanie poszczególnych elementów gier. Komisja była urzeczona estetyką, prostotą, a także różnorodnością prac. Trafiały się prawdziwe królowe gier jak i warte wyróżnienia. Stworzono je indywidualnie lub grupowo. Układając gry, dzieci i młodzież nie zapomniała o ochronie środowiska. Wykorzystywali do ich zrobienia pudełka po pizzie, butach i inne gadżety, które zgromadzili przez lata w domu.

Gry planszowe towarzyszą człowiekowi od tysiącleci. Grają w nie ludzie bez względu na to, skąd pochodzą, jaki mają status społeczny czy ile mają lat.

Kadra Poradni organizująca konkurs była pod wielkim wrażeniem poważnego potraktowania tematu. Zna bowiem korzyści wynikające z grania w gry planszowe. Warto je przypomnieć:

- okazja do wspólnego spędzania czasu, dobrej zabawy;

- redukcja stresu;

- usprawnianie pamięci;

- nauka logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i wyciągania wniosków;

- rozwijanie wyobraźni;

- wyrabianie zręczności;

- rozwijanie kompetencji słuchowo-językowych, matematycznych, motorycznych, wzrokowo przestrzennych, emocjonalnych;

- budowanie nowych schematów percepcyjnych poza utartymi ścieżkami myślowymi;

- nauka ortografii;

- wzbogacanie wiedzy z różnych dziedzin;

- usprawnianie refleksu;

- nauka radzenia sobie z konkurencją;

- wspaniała okazja do nauki koncentracji;

- podnoszenie samooceny itd.

Gry rozwijają zdolności organizacyjne, uczą współpracy, doskonalą umiejętność czekania na swoją kolej i zasad fair play. Dzięki grom dzieci uczą się planowania oraz strategii działania różnego typu, a także odciągają od ekranów telefonów, komputerów czy telewizora.

Wydaje się, że korzyści grania w gry planszowe nie ma końca. Każdy mógłby jeszcze coś dodać od siebie. Jestem przekonana, iż grając w gry planszowe, w sposób znaczący wpływamy na rozwój młodego pokolenia rozbudzając w nim drzemiący potencjał - zainteresowania i zdolności, ucząc współdziałania, doskonaląc różne umiejętności.

W konkursie na Grę Ortograficzną wzięło udział 133 uczestników i następujące szkoły: Szkoła Podstawowa nr 82, 301, 306, 316, 321, 363, 341, 350, 357, 363, STO. Odbyła się uroczystość na której Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 20, pani Katarzyna Olobry-Księżak, uhonorowała dyplomami i nagrodami uczniów pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca. Były też wyróżnienia. Dyplomy za uczestnictwo i zaangażowanie w projekt otrzymali wszyscy uczestnicy. Złożono też podziękowania dla nauczycieli i rodziców, którzy wspierali naszych twórców. Szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego postarała się umilić czas zebranym i przygotowała słodkie upominki. Znalazło się też miejsce na zagadki dyslektyczne przygotowane przez pedagog Poradni panią Agnieszkę Śmietańską. Dużo było przy tym śmiechu i zabawy.

Ale to nie koniec. Stworzone ciężką pracą gry nie zostaną zapomniane i nie pokryją się kurzem leżąc na półkach. Już niedługo będzie można zagrać w nie na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 20 i na nowo cieszyć się pomysłowością twórców.

Monika Chodorowska

[modula id="8409"]

Poradnia

Często zadawane pytania

FAQ

Kto może korzystać z pomocy poradni?

Nasza poradnia świadczy pomoc psychologiczno – pedagogiczną dzieciom i młodzieży, uczęszczającym do szkół i przedszkoli z rejonu Dzielnicy Bemowa, a także dzieciom zamieszkałym w Dzielnicy Bemowo, nieobjętym edukacją przedszkolną. Poradnia udziela także pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki z rejonu dzielnicy Bemowo
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Czy pomoc w poradni jest bezpłatna?

Wszystkie formy pomocy oferowane przez naszą poradnię są bezpłatne. 

W jaki sposób można zapisać dziecko  na badania diagnostyczne w poradni?

Na badania diagnostyczne do psychologa, logopedy oraz pedagoga/ terapeuty pedagogicznego umówić można się osobiście w recepcji poradni lub telefonicznie. Ze względu na specyfikę procesu diagnostycznego  na wyżej wymienione badania poradnia nie prowadzi zapisów elektronicznych.

W jaki sposób mogę uzyskać opinię z poradni dla mojego dziecka?

W celu wydania opinii psychologiczno – pedagogicznej przez poradnię dziecko musi mieć wykonane niezbędne  badania diagnostyczne.

W przypadku trudności szkolnych najczęściej wykonuje się badanie psychologiczne oraz pedagogiczne. W uzasadnionych przypadka również badanie logopedyczne oraz diagnozę integracji sensorycznej. 

W przypadku trudności społeczno – emocjonalnych wykonuje się badania psychologiczne oraz inne zalecane przez psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka.

W uzasadnionych przypadkach psycholog prowadzący proces diagnostyczny może poprosić rodzica o wykonanie dodatkowych badań w placówce medycznej np. badanie okulistyczne, laryngologiczne  lub też zalecić dodatkową konsultację z lekarzem psychiatrą lub neurologiem. 

Po dokonaniu pełnej diagnozy, omówieniu wszystkich wyników badań ze specjalistami – diagnostami rodzic, w celu wydania opinii lub informacji o wynikach badań dziecka, składa pisemny  wniosek o wydanie w/w dokumentu. 

Od dnia złożenia wniosku specjaliści mają 30 dni ( w uzasadnionych przypadkach 60) na przygotowanie i wydanie stosownego dokumentu. 

W jaki sposób mogę uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla mojego dziecka?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać wydane dla  dzieci/uczniów niepełnosprawnym: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla  uczniów zagrożonym niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie. 

W celu uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla swojego dziecka należy:

  • Zgłosić się osobiście  do recepcji poradni i zapisać się  na wizytę do psychologa opiekującego się szkołą/przedszkolem Twojego dziecka .
  • Zapisać dziecko na wszystkie wskazane przez naszego pracownika badania diagnostyczne.
  • Dostarczyć do psychologa prowadzącego proces diagnostyczny niezbędne dokumenty m.in. aktualną opinie ze szkoły /przedszkola o funkcjonowaniu dziecka, aktualne zaświadczenie od lekarza specjalisty potwierdzające rozpoznanie danej niepełnosprawności.  Druk opinii ze szkoły oraz zaświadczenia lekarskiego dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. Podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego psycholog poinformuje Cie jakie jeszcze dokumenty należy złożyć celem uzyskania orzeczenia.
  • Po zakończonym procesie diagnostycznym, omówieniu wyników badań ze specjalistami poradni oraz dostarczeniu wszystkich wskazanych przez psychologa dokumentów należy wypełnić wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka i złożyć go u psychologa prowadzącego proces diagnostyczny dziecka. Wniosek podpisany musi zostać przez obydwoje rodziców.  Druk wniosku dostępny jest w recepcji poradni oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki. 
  • Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.
  • Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powolnym do rozpatrzenia złożonego przez niego wniosku.
Czy poradnia wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci  orzeczenia dla dzieci niewidzących i niesłyszących?

Nie. Orzeczenia dla dzieci niewidzących i niesłyszących wydaje specjalistyczna poradnia TOP mieszcząca się na ul. Raszyńskiej 8/10.

Czy poradnia przekazuje wydaną opinię psychologiczno – pedagogiczną lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego  dla danego dziecka do szkoły? 

Poradnia nie przekazuje żadnych dokumentów wydanych dla dziecka do placówek edukacyjnych. Wydane przez naszą poradnie opinie, orzeczenie lub inne dokumenty rodzic odbiera osobiście z recepcji poradni potwierdzając ich odbiór własnoręcznym podpisem.  Po odebraniu dokumentu rodzic  może przekazać dany dokument do szkoły swojego dziecka. 

W jaki sposób mogę zapisać dziecko na diagnozę  integracji sensorycznej ? 

W celu zapisania dziecka  na diagnozę integracji sensorycznej konieczne jest wskazanie specjalisty z naszej poradni – psychologa/pedagoga lub logopedy. Po otrzymaniu wskazania do diagnozy należy skontaktować się mailowo z jednym z diagnostów integracji sensorycznej. Kontakt mailowy do specjalistów SI znajduje się w zakładce o nas/zespół.   Prosimy nie wysyłać zgłoszeń do wszystkich diagnostów SI. Każde zgłoszone na badanie dziecko trafia na wspólną listę. Powielanie zgłoszeń wydłuża proces ich weryfikacji.

 W jaki sposób mogę uzyskać opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dla mojego dziecka?

Aby móc ubiegać się o wydanie opinii o wwrd konieczne jest aktualne zaświadczenie lekarskie stwierdzające niepełnosprawność dziecka.

W celu rozpoczęcia procesu diagnostycznego  należy osobiście lub telefonicznie skontaktować się z recepcją poradni, w celu umówienia  się na spotkanie z psychologiem  opiekującym się przedszkolem Twojego dziecka. Jeśli twoje dziecko nie uczęszcza jeszcze do przedszkola pracownik recepcji umówi Cię do wyznaczonego specjalisty. Podczas pierwszego spotkania psycholog przeanalizuje dostarczone zaświadczenie lekarskie i zgodnie z potrzebami wskaże na jakie badania diagnostyczne w naszej poradni należy zapisać dziecko. 

Po dokonaniu wskazanych badań, omówieniu ich wyników ze specjalistą oraz dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów/zaświadczeń należy wypełnić wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i złożyć go u psychologa prowadzącego proces diagnostyczny. Podczas składania wniosku otrzymasz informacje o terminie posiedzenia zespołu orzekającego rozpatrującego złożony wniosek.

Rodzic może uczestniczyć w zespole orzekającym powołanym do rozpatrzenia złożonego przez Ciebie  wniosku.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane zostaje maksymalnie 7 dni od terminu, w którym odbyło się posiedzenie zespołu orzekającego. 

Pracownik naszej recepcji poinformuje Cię telefonicznie o możliwości odebrania orzeczenia. Dokument rodzic odbiera osobiście, potwierdzając jego odbiór własnoręcznym podpisem. Wydajemy jeden egzemplarz orzeczenia. Poradnia nie przesyła rodzicom skanów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. 

Czy wydanie przez poradnię opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na terapię wwrd w poradni?

Nie. Wydanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się do realizacji zajęć/terapii wynikających z w/w opinii  na terenie naszej poradni. 


W celu objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju w naszej poradni należy wziąć udział rekrutacji, która odbywa się raz w roku, na przełomie kwietnia i maja. W tym celu należy wypełnić  wniosek o realizację opinii WWRD ( druk wniosku dostępny jest w recepcji oraz na naszej stronie internetowej w zakładce druki) i złożyć go  osobiście w recepcji poradni lub do koordynatora Zespołu WWRD p. Magdaleny Stępień (po uprzednim umówieniu się). 


Koordynator kontaktuje się telefonicznie lub mailowo  z rodzicami dzieci zakwalifikowanych do realizacji opinii w danym roku szkolnym. O kolejności przyjęć decyduje data złożenia wniosku. Brak kontaktu ze strony koordynatora oznacza dalsze oczekiwanie w kolejce. 


Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka nie jest objęty rejonizacją. Opinię można realizować bezpłatnie w dowolnej placówce publicznej na terenie całej  Warszawy.

W jaki sposób mogę zapisać dziecko na terapię integracji sensorycznej? 

Zapisy na terapię integracji sensorycznej na dany rok szkolny odbywają się w ostatnim tygodniu sierpnia kończącego się  roku szkolnego. Informacja o rozpoczęciu  zapisów pojawia się na naszej stronie internetowej oraz na Facebooku poradni.  Przed przystąpieniem do zapisów prosimy o zapoznania się z regulaminem i zasadami rekrutacji. 

Czy mogę złożyć wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia mailowo w formie skanu?

Nie. Ze względu na dane wrażliwe znajdujące się we wnioskach składanych do poradni nie przyjmujemy wniosków w formie skanów. Wniosek należy złożyć osobiście lub pocztą tradycyjna lub za pomocą e-Doręczeń. 

Masz inne pytania?

Skontaktuj się z nami.